22 Aralık 2016 Perşembe

Avrasya Tüneli

İstanbul'da ulaşım sorununu çözmek için bir yatırım daha ticari faaliyete geçti. Ticari faaliyet diyorum çünkü ticari bir işletme amacıyla yapılmış bir yatırımdır. Yatırımın adı ise yap işlet modeliyle yapılmış olan Avrasya Tünelidir. Proje Anadolu yakasında Harem istikatmetinde Uzunçayır'ı geçtikten sonra başlayıp diğer yakada Yenikapı'da sahil yoluna bağlanmaktadır.

Planlama olarak gerekli bir projeydi. Hatta 3. köprüden daha gerekliydi. Bunun sebebine gelince İstanbul'un Anadolu yakasında yaşayanlar daha iyi bilir, eğer iş yeriniz Eminönü, Bakırköy, Aksaray civarlarında ise ve kendi aracınızla işe gidip geliyorsanız feribotu tercih etmediğiniz takdirde en iyi alternatifiniz yeni adıyla 15 Temmuz Şehitler Köprüsüdür. Köprü, özellikle sabah ve akşam saatlerinde ise çok yoğun olur ve köprüyü geçince de bir o kadar daha trafik çekersiniz. Aynı durumun benzeri Avrupa yakasında yaşayıp Anadolu yakasına geçmeye çalışanlar için de geçerlidir. Şehir merkezine boğazı aşmak için yeni bir alternatif inşa edildi. Tünel, hem köprü trafiğini azaltacak bunun yanı sıra feribotun yükü azalacak ve hatta ulaşımı taksiyle tercih edenler için Atatürk Havalimanı tekrar düşünülür hale gelecek Anadolu yakasında yaşayanlar tarafından. Belki de Sabiha Gökçen Havalimanı daha yoğun olacak. İlerleyen zamanlarda göreceğiz. Herşeyin ötesinde bu yatırım o bölgedeki trafiğin çözümü için önemlidir ve yerindedir. 

Fakat diğer açılardan da bakmak gerekirse 4 dolar(+KDV) olan ücret ne kadar makuldür. Şehir içi hizmet verecek bir yatırımda böylesi bedeller vatandaşın alım gücüne göre mi yoksa ana yüklenici ve işletmeciyle yapılan sözleşmelerde belirtilen maliyet bedellerine göre projenin geri dönüşümünün daha hızlı olması için mi belirlendi? Bunların hepsi birer soru işareti.Dolardan vazgeçilmek istenirken hala doların telaffuz edilmesi ise ayrı bir çelişkili durum.

Bir mühendislik başarısı olduğu kesindir. Fakat yere göğe sığdıralamayacak bir yatırım değildir kesinlikle. Bu tarz tüneller gerekli görüldüğünde ve gerekli alt yapılar sağlandığında her ülkede açılabilmektedir. Finansal gücünüz varsa istediğiniz teknolojiyi istediğiniz yere götürürsünüz. Devlet garantisi altındaki projeler için de para bulmak çok kolaydır Avrasya Tünelinde veya Yavuz Sultan Selim Köprüsünde olduğu gibi. Ayrıca projenin ana müteahhittlerinde biri de bir Güney Kore Firmasıdır. İlaveten proje'de hizmet veren diğer yabancı firmaları saymıyorum bile. Tünelin açılmasında kullanılan TBM (Tunel Boring Machine)'in Türkiye'de yapılmadığından da eminim. Evet bu proje yapılmıştır başarılmıştır ama bu Türklerin zaferidir diye boş bir siyaset içine girmek ben ve benim gibilerini ancak güldürmüştür. 

Avrasya Tüneli vatana millete hayırlı olsun. İleride çok daha faydalı, hem vatandaşın hem devletin kazandığı yatırımlar görmek dileği ile... 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder