23 Mart 2017 Perşembe

Almanya ve Tartışılan Projeleri


Sanayileşme için örnek verilebilecek en uygun ülke nedir diye sorarlarsa verilecek cevapların çoğu Almanya olacaktır. 2. Dünya savaşı ertesi yaşanan ekonomik ve sosyal buhranı, verilen doğru kararlar ve sanayi hamleleri ile atlatıp 70'li yılların başında Avrupa'nın imalat ve ihracat merkezi haline geldiler. Ellerindeki doğal kaynakları, bilim ve teknikle birleştirince bugünün modern Almanyası ortaya çıkmış oldu. Özellikle biz mühendisler Almanya ziyaretlerinden sonrasında gördüğümüz fabrikaları, projeleri hep gıpta ile anlatmışızdır. Ancak işin içinde insan faktörünün olması vazgeçilemez olduğundan söz konusu Almanya bile olsa hataların, yanlış kararların olmaması imkansızdır. Hele işin içine bürokrasi girerse bazen işin içinden çıkılmaz bir hal alır olaylar.

Brandenburg-Willy Brandt Havalimanı

İşte size Almanların da hata yapabileceğini belgeleyen birkaç proje;

Hamburg Opera Binası:
Hamburg şehrinde Elbe Nehiri üzerindeki bir yarım adaya inşa edilmek üzere temeli 2007'de atılmıştır. Opera binası bulunduğu yerdeki eski bir  deponun üzerine inşa edilmiştir. Binanın ismi Elbphilharmonie, kısaca Elphi olarak adlandırılmıştır.İsviçre merkezli Herzog & de Meuron isimli mimarlık şirketi tarafından tasarlanmıştır. 108 metre ile Hamburg'un en yüksek yapısıdır. 11 Ocak 2017 yılında hizmete açılmıştır. Tasarlanırken, denizde görülen dalgalardan ve kuartz kristalinden esinlenilmiştir.
Opera Binası İa Edilmeden Evvel Depo Olarak Kullanılan Bina (2005)
Kaynak: wikipedia.org

26 katlı yapının içinde 3 adet konser salonu bir otel ve halka açık olarak hizmet veren bir gözlem terası mevcuttur. Bina 126.000 m2'lik bir alanı kaplamaktadır.

Elphi-Açılış Gününden bir Görüntü


Kaynak: wikipedia.org

Projenin ilk planlanan maliyet yaklaşık 241 milyon Euro olarak hesaplanmıştır. Kasım 2008'de kontratta yapılan değişikliklerle beraber maliyet 450 milyon Euro'ya çıkmıştır. Daha sonra yapılan değişikliklerle 2012 yılında maliyetin 500 milyon Euro'yu geçeceği duyuruldu. En son olarak çatı için yapılan değişikliklerle toplam maliyet 789 milyon Euro'ya ulaştı.Proje bitirilmesine rağmen ilk planlanan maliyetinin yaklaşık 3 katından fazlası seviyelerine çıkması tartışmaları beraberinde getirmiştir.

Leipzig Şehir Tüneli:
Leipzig şehir merkezini uzun süre meşgul eden proje yaklaşık 10 yıllık bir inşaat süresi sonrası Aralık 2013'de hizmete açılmış . 2 tüp ve uzunluğu 1.5 km olan tünellerin açılma sebebi banliyö trenlerinin daha hızlı bir şekilde hareketini sağlamaktır.
Leipzig Şehir Tüneli İnşaatı- A Bölümü
Kaynak:www.wf-ib.de/

Projenin planlanan ilk bitirilme tarih olan 2009'da toplam maliyet 572 milyon Euro hesaplanmış fakat projenin hizmete açıldığı 2013 yılında toplam maliyet 960 milyon Euro'ya ulaşmıştır. Projenin çok uzun sürmesi, yüksek maliyeti,şehir merkezini bir şantiye alanına çevirmesi ve uzun hatlarda çalışan trenlerin tüneli yeterli şekilde kullanamamaları sebebi ile eleştirilen bir proje olmuştur.
Tren Platformları
 Kaynak:http://www.urbanrail.net

Brandenburg-Willy Brandt Havalimanı: 
Berlin Şehrinin mevcut havalimanlarının yetersiz oluşu ve modern dünyanın ihtiyaçlarını karşılayamamaları sebebi ile yapımına karar verilmiştir. Proje tam bir yılan hikayesine dönüşmüştür. Günümüze gelindiğinde ise halen işletmeye açılamamıştır.

Projenin temelleri 1991'de kurulan Berlin Bradenburg Havalimanı GmbH ile atılmıştır.  Şirketin hissedarları ise Brandenburg, Berlin Eyaletleri ve Almanya Hükümetidir. Yeni havalimanı için uygun yerin bulunması, inşaat ve işletme için model oluşturulması süreci epey uzatmış havalimanının özel bir şirket tarafından yapılıp işletilmesi için yapılan çalışmalar yeterli ve tatminkar bulunmadığından havalimanının planlamasını,yapımını ve işletilmesini BBF (Berlin Bradenburg Flughafen-Havalimanı Holding) üstlenmiştir. İlk planlamadaki yer seçimine göre Schönefeld Havalimanının yanına inşa edilen yeni havalimanı Schönefeld Havalimanı'nın pist gibi bazı yapılarını kullanılmak üzere tasarlanmıştır

İnşaat 2006 yılında başlamıştır.İlk açılış tarihi ekim 2011 olarak açıklandıysa da açılış tam 5 kere ertelendi. Mühendislik açısından yapılan bir dizi dizayn hataları gecikmelerin temel sebebi olarak gösteriliyor.Yangın sistemindeki duman tahliyesi ile ilgili dizayn problemi, otomatik kapıların çalışmaması, check-in kontuarlarının yetersiz oluşu, kablolama ve boru sistemlerinde yapılmış olan hatalar havalimanının açılış tarihini geciktirmektedir. Son yapılan açıklamaya göre de açılışın 2017'de olması da mümkün gözükmemektedir. 2018 ise ihtimaller içinde olduğu söyleniyor. Teknik problemlerin yanında bürokratik sebeplerin de gecikmenin dolaylı olarak sorumlusu gösterilmektedir. 

2006 yılında 2.8 milyar Euro olarak hesaplanan havalimanının maliyeti gecikmelerle 6 milyar Euro'yu geçmiş durumdadır. Havalimanını merkez olarak kullanacak Air Berlin Şirketi'nin de gecikmeden dolayı büyük bir zarar içinde olduğu söylenmektedir. 

Şuan bir hayalet havalimanı görünümünde olan Brandenburg Havalimanı için bir belgesel bile yapıldı ve hatta havalimanına turistik turlar bile düzenlenmektedir Havalimanın ismine sonradan Nobel Barış Ödülü sahibi eski Almanya Şansölyesi olan Willy Brandt adı da ilave edilmiştir.
Brandenburg Havalimanı
Kaynak:berlin-airport.de

Stuttgart 21:  
Avrupa'nın en büyük şehirleşme ve demiryolu projeleri arasında gösterilen Stuttgart 21 Projesi halk protestoları ile özellikle Almanya gündeminde yer tutmaktadır.

Mevcut olan Stuttgart tren istasyonunun transit geçişe uygun olmayışı ve artan tren yoğunluğunu düzenlemek için tren ulaşım ağını yer altından olmasını sağlayacak projenin inşaatı sürüyor. İlk olarak 1994 yılında kamuoyuna sunulan projenin inşasına 2010 yılında başlandı. 2017 itibari ile 2021'de bitirilmesi planlanıyor. Projenin başında 2.5 milyar Euro olarak planlanan maliyetin yaklaşık 5.6 Milyar Euro olarak açıklansa da yaklaşık 1.2 milyar Euro kadar bir risk bedeli olduğu öngörülmektedir. Almanya'da çıkan haberlere göre maliyetin 9 milyar Euro'yu geçeceği söyleniyor.

Yaklaşık 300 haftayı geçkin süredir periyodik olarak protesto edilen proje, referandumda oylandı. Oyların %59'u projeye devam şeklinde olunca projeye devam kararı alındı. Yapılan protestoların şiddeti öncekilerine nazaran düştüyse de hala Stuttgart şehir merkezi protestolara sahne olmaktadır. Projeye karşı olanlar, projenin Stuttgart'ın şehir dokusunu bozacağına inanmaktadırlar. 
Stuttgart 21 Projesi İnşaat Alanı/2015
Köln Şehri Kuzey Güney Metro Hattı:
Köln şehri'nin metro ağını genişletmek amacı ile 2004'te başlatılan proje 2009'da inşaat güzergahındaki tünelin çökmesi ile 2 kişinin ölümüne sebep olmanın yanında meydana gelen kaza, şehir arşivi binasına denk geldiği için çok sayıda önemli doküman da zarar görmesine sebep olmuştur.2000 yılında planlanan maliyet 600 milyon Euro civarındaydı. Günümüz rakamlarına göre toplam maliyetin 1 milyar Euro'yu geçtiği bildirilmiştir. Proje kademe kademe hizmete alınmaktadır. 2012 yılında Dom Katedrali İstasyonu açıldığında şehrin simgesi olan Katedralde titreşimlerin hissedilmesi ayrı bir tartışma konusu olmuştur. 2015 yılında 4 istasyon daha hizmete girmesine rağmen hem 2009 yılında olan kaza hem de kazı sırasında arkeolojik bulgulara rastlanması proje hakkında soru işaretlerini arttırmıştır. Kesin olmamakla beraber projenin bitim tarihi 2023 yılı olarak gözükmektedir. 
Köln Kuzey-Güney Metro Hattı İnşaatı
Kaynak:spiegel.de

Bu projelerin yanı sıra Alman İstihbarat binasının Münih'ten Berlin'e taşınması , Münih Şehri için yapılan 2. banliyö tren hattı  , 2.Dünya Savaşı sırasında ciddi zarar gören Berlin'deki Stadtschloss Sarayı'nın tekrar inşası için yapılan projeler, maliyetleri başta olamak üzere çeşitli tartışmaları beraberinde getirmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder