18 Mart'ı andığımız bu günlerde o dönemin ruhunu tekrar yaşamak niyetindeyseniz Hisart Müzesini gezin derim. Müze, canlı tarih ve diorama müzesi olarak geçiyor.
(Diorama, gerçek veya kurgu bir olayın, anın veya hikâyenin
ışık oyunlarının da yardımıyla üç boyutlu olarak modellenmesidir. Sergi
amacıyla yapılmış üç boyutlu büyük tablo olarak da tanımlanabilir.). Kağıthane'de dar bir sokağa sıkışmış müze içeri girdikten sonra sizi ayrı bir dünyaya sürüklüyor. Selçuklu döneminden başlayarak uzun soluklu ve tarihle içiçe bir yolculuğa çıkıp ayrıntıları yakalamaya çalışmak güzel bir aktivite olacaktır haftasonunuz için.

Müzenin kurucusu Nejat Çuhadaroğlu tam bir tarih aşığı özellike de Çanakkale'de yaşanılan destansı savaş'ı araştırmaya kendini adamış bir iş adamı. Nejat Çuhadaroğlu; ressam anne ve yüksek mimar olan bir babanın oğludur. Kendisi şuan Çuhadaroğlu Şirketler Grubu'nun başındadır. Zamanla diorama ve maket yeteneği koleksiyonculuk merakı ile birleşince hele buna da tarihe olan merak da eklenince müzedeki eşsiz eserler çıkmış ortaya. Müzedeki sergilenen eserlerin hepsi onun ellerinden geçmiş. Koleksiyon için eser toplanma merakı, topladığı eserlerin sayıları artınca müze kurma fikrini beraberinde getirmiş. Bununla beraber yaptığı dioramalar da bu koleksiyona ekenince görsel bir tarih müzesi ortaya çıkmış.
Kendisi ile katıldığım söyleşi de yaptığı iş gezilerinde akşamları otel odasına kapanıp diorama yaptığını söylüyor Nejat Çuhadaroğlu. Genelde eserlerin çoğunu yurt dışından toplamış. Fakat Türkiye'ye ait tarihi eserlerin doğru olmayan insanların elinde ticari materyale dönüştüğünü üzülerek ekliyor. Kendisi müze açarak olması gerektiği gibi eserleri hem koruma altına almış hem de faydaya dönüştürmüş. Tek ihtiyacı ise devletten destek ve katkı.
Müzeden bazı görüntüler;
 |
Mustafa Kemal-Çanakkale Cephesi 1915 |
 |
Çanakkale Geçilmez-Kanlısırt Muharebesi 1915 |
|
|
 |
Çanakkale Savaşından Sonra Bulunan bir Miğfer- Gamalı Hac a Dikkat |
|
|
 |
Çanakkale Savaşı-Yukarıdakiler Aşağıdakiler |
1.Dünya Savaşı Çanakkale Cephesi’nde yukarıda cephe savaşları devam ederken aşağıda da lağımcı birliklerinin verdiği mücadele anlatılmıştır. Her iki tarafında amaçları yerin altından düşman birliklerinin olduğu bölüme kadar ulaşıp bomba ile patlatarak düşmana tahribat vermekti.
Kaynak: Hisartmuseum.com
 |
İlk Vagon-Uçak |
1.Dünya Savaşı’nda Türk-Alman ortak yapımı olan bu vagon, savaş esnasında hızlı ulaşımın gerçekleştirilebilmesi için yapılmıştır. Vagona uçak motoru takılarak oluşturulan bu araç tarihteki ilk hızlı tren projesi olarak düşünülebilecek bir özelliğe sahiptir.
Kaynak: Hisartmuseum.com
 |
Arap Ahmet'in Uçağu Amasra Körfezinde |
Kökleri Afrika’nın Borru Emirliği’ne dayanan Arap Ahmet olarak bilinen Ahmet Ali Çelikten dünyanın ilk siyahî pilotudur. Bu dioramada 1.Dünya Savaşı’nda Osmanlı Ordusu Teyyare Birliği’nde görev yapan Arap Ahmet’in uçağı Amasra Körfezi’ndeyken canlandırılmıştır. Milli Mücadele döneminde de mücadeleye destek veren Arap Ahmet 1949 yılında emekli oldu. Dünya Havacılık Tarihi’nde özel bir yere sahip olan Ahmet Çelikten “Sarı Bahri Tayyare Madalyası” ile ödüllendirilmiştir.
Kaynak: Hisartmuseum.com
 |
İlk Uçak ve Son Durak Trablusgarp |
|
29 Eylül 1911-18 Ekim 1912 tarihinde yapılan, bir diğer adı ile Türk-İtalyan Savaşı olarak bilinen Trablusgarp Savaşı, Dünya Tarihi’nde ilk kez İtalyanlar tarafından keşif uçuşunun yapıldığı ve hava saldırısının gerçekleştirildiği savaş olma özelliğine sahip olduğu gibi Osmanlı Devleti tarafından da hiçbir hava savunma silahı olmamasına rağmen tüfek atışları ile ilk uçağın düşürüldüğü savaştır. Kaynak: Hisartmuseum.com
 |
Sarıkamış |
1.Dünya Savaşı’nın başlaması ile Ruslar Osmanlı Devleti’nin Doğu sınırlarından içeri girip bazı şehirleri işgal ettiler. Rusları Sarıkamış’ta Kuşatma harekâtı 90.00 kişilik bir kuvvetle 22 Aralık 1914 tarihinde; eksi 25 derecede, bir buçuk metre kar altında, ortalama iki üç bin metre yükseklikte çetin kış koşulları başladı. Türk ordusunda teçhizat eksikliği, özellikle kış mevsimine uygun giysi eksikliği vardı. İki Kolordular arasında koordine sağlanamadı. Allahüekber dağlarını aşmaya çalışan Türk askerlerinin çoğu soğuk, açlık ve hastalık nedeniyle hayatını kaybetti. Kafkas cephesinde büyük umutlarla başlayan taarruz harekâtı hüsranla sonuçlandı ve Türk ordusu son araştırmalara göre 60.000 şehit, yaralı ve kayıp verdi. Kimi kaynaklarda 90.000 kayıp verdiği belirtilirken kimilerinde ise bu sayı abartılı olarak nitelendirilmiştir.
Kaynak: Hisartmuseum.com
 |
1/72 Ölçekli İstanbul'un Fethi |
 |
İstanbul'un Fethi |
Müzede her katta ayrı bir dönem işlenmiş. Selçuklu Döneminden, Osmanlı İmparatorluğu ve 1. Dünya Savaşını takiben 2. Dünya Savaşı ve Vietnam Savaşı gibi yakın geçmişten eserler müzedeki katlara paylaştırılmış. Nejat Çuhadaroğlu'na müzedeki en kıymetli eseri sorduğumuzda Selçuklu Kılıçları diyor. Fotoğraftan anlaşılmıyor ama müzeyi gezerken kılıç üzerindeki çift başlı kartalı görebilirsiniz.
 |
Selçuklu Dönemi Kılıçları |
 |
Tılsımlı Gömlek |
Eski dönemde korunmak amacı ile muska boyuna takılmaktan daha çok tamamen vücuda giyilirmiş.
 |
Eski Dönem Tabancaları |
 |
2.Dünya Savaşına Ait bir Diorama |
|
 |
Yakın Geçmişten bir Pilot |
Ayrıca müzenin teras katında bir cafesi var. Bu cafede de özellikle çocukların dikkatini çekebilecek süper kahraman canlandırmaları ve maketleri var.
Müze ile ilgili benim aktarabileceklerim bunlar. Fırsat bulduğunuz bir zamanda gezmenizi öneririm.Tarih ile ilgili bilgi darcığınızın artacağından eminim. Aşağıdaki web sitesinden müze ile ilgili detayları öğrenebilirsiniz.
http://hisartmuseum.com/tr/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder